2013. február 18., hétfő

Varázslat és törp nóta - A hobbit OST ajánló

Mindenkinek vannak olyan dallamok az életében, amik sosem kopnak ki az emlékezetéből. Néha évekig nem is hallja az ember, aztán egyszer csak megszólal a szupermarket hangosbemondójában. Dallamok fontos eseményekről, meghatározó személyektől, vagy éppen a kedvenc filmünk betétdala. Pont ez történt velem is decemberben: életem legmeghatározóbb zenei motívumai csendültek fel újra a mozikban; 10 év után Howard Shore visszatért Középföldére A hobbit filmzenéjével.

Forrás: www.thehobbit.com


Howard Shore zeneszerző és karmester, több film zenéjét is komponálta, leghíresebb és legelismertebb műve pedig a Gyűrűk Ura trilógia filmzenéje, amivel összesen 3 Oscar-díjat, 4 Grammy-t és 2 Golden Globe-ot nyert. A zeneszerző többek között az Aviátor, A leleményes Hugo és a Twilight Saga második részéhez is komponált zenét, ám életművéből semmi sem hasonlítható ahhoz a grandiózus darabhoz, ami Peter Jackson filmjeihez készült. 2012-ben a Hobbittal a filmzenerajongók által jól ismert dallamok visszatértek a mozikba, ám mielőtt rátérnénk az új OST-re (Original Soundtrack), nézzük meg miért is olyan nagy szám a Gyűrűk Ura filmzene.

A Gyűrűk Ura OST összesen 56 számmal büszkélkedhet, és több mint két órás. A zenefolyam komplexitását jól jellemzi, hogy az egyes szereplők témái úgy vándorolnak a műben, akárcsak maguk a karakterek: átnyúlnak a filmeken, felbukkannak pár taktus erejére, majd újra semmibe vesznek, hogy az utolsó számban újra erőre kapjanak. A filmzene nehézsége abban rejlik, hogy végig a mozgókép mögé van rendelve, feladata a hangulatteremtés, mégis a megfelelő pillanatban elő kell lépnie a háttérből, és uralkodnia kell a filmen és a nézőn. A jó filmzene a fejünkben marad, napokig dúdolgatjuk, beállítjuk csengőhangnak a telefonon, és azonnal tudjuk melyik filmből való. A Gyűrűk Ura zenéjének zsenialitása abban rejlik, hogy mindezt a hatást el tudja érni az emberen, ráadásul nem is egyszer, hanem minden egyes témájával. Howard Shore több mint 80 vezértémát írt, ezek jórésze a szereplőköz, népekhez köthető, ilyen a hobbitok, az emberek, a szövetség, vagy éppen magának Középföldének a témája. A motívumok nagyban eltérnek mind hangulatban, mind hangszerelésben, a szimfonikus zenekartól az elektronikus hangszerekig mindent felhasznált a zeneszerző, ráadásul sok helyen kapott szerepet a kórus, ami mindig az adott nép nyelvén szólal meg. Így elmondva elsőre nagyon kuszának, összeszedetlennek hat a filmzene, hiszen annyi minden van belezsúfolva, hogy elképzelhetetlennek tűnik, hogy ebből egy komplett művet lehet írni. Howard Shore azonban képes összefogni a rengeteg műfajt és motívumot, és az egészet egy egységes, kerek történetté gyúrni, ami ma már egyet jelent Középfölde hangzásvilágával.

Forrás: http://www.thehobbit.com

Ahogy megszülettek a filmek bővített kiadásai, úgy megjelent a filmzenének is a bővített változata, amibe összesen 10 korongnyi zene fért bele. Azt hittük, ezek után már nem lehet hova fokozni a Gyűrűk Ura zenei világát, aztán megjelent A hobbit. Ezúttal a zeneszerző keze sok tekintetben meg volt kötve, nem találhatott ki egy új hobbit témát, és meg kellett maradnia a tíz évvel korábbi koncepciónál a hangzásvilágban, mégis a merőben más történet és az új szereplők bőven adtak lehetőséget a zeneszerzőnek, hogy sziporkázzon. A film vezértémájává a Misty Mountains nevezetű törp dal vált, ami magába foglal mindent, ami törpös. A kórust maguk a színészek adják: mély, mégis tiszta énekük a gregorián dalokhoz hasonlít és jól illik egy alapjáraton föld alatt élő nép zárkózott, mogorva, mégis méltóságteljes hangulatához. A törpök dallama végigfut az egész filmen, méltósággal hangzik fel minden diadalmas pillanatban, valamint a sok akciójelenet miatt több lett a hangos, kórussal megspékelt nagyzenekari darab is. Mindezek mellett még Bilbo témája hangzik fel többször, ami alapvetően a hobbit motívumra épül, ugyanúgy furulya az alapja, életvidám és pattogós, mégis könnyen elválasztható a filmzene többi részétől. Gandalfnak eddig nem volt saját különálló dallama, és valamiért A hobbitban sem kapott önálló témát, azonban meglepő módon a másik varázsló, Radagas önálló számot is kapott a korongon, ami könnyed, vidám, akárcsak a karakter. A kiadott lemezen a filmzene jól építkezik, először felcsendülnek a vezérdallamok, minden fontosabb témát megismerünk, hogy aztán kezdődhessenek a bonyodalmak, és felcsendülhessenek az akciójelenetek aláfestő zenéi.

A hobbit film kapott hideget és meleget is a kritikusoktól, sokak szerint az egész a Gyűrűk Ura egyik lenyúzott bőre, mások pedig alig várják az újabb Oscar esőt. Ugyanez igaz az OST-re is. Tény, hogy akárcsak a film, a filmzene is sok helyen a már jól ismert motívumokra építkezett, de szerintem ezt nem lehet felróni a készítőknek. Egy adott világ már kialakított karaktereit, helyszíneit, lehetőségeit kellett kihasználni. Mindezek ellenére az alkotók képzelete szabadon szárnyal, a zene is képes újra és újra megújulni. Howard Shore és A hobbit filmzenéjének zsenialitása abban rejlik, hogy képes elkápráztatni azokat is, akik már 10 évvel ezelőtt beleszerettek a dallamokba, és képes eddig még Gyűrűk Urára szűz szíveket és dobhártyákat is megdobogtatni. 



Video: http://www.youtube.com - XXensation

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Szerzői jogi megjegyzés

Az oldal tartalmát olyan cikkek, interjúk alkotják, melyek CSAK NÁLUNK olvashatóak, mi állítjuk azt elő. Kérjük Olvasóinkat, hogy ezt tartsák szem előtt.
Köszönjük! Üdv: Kultúrgengszterek csapat