2016. január 15., péntek

Oscar-jelölést kapott a Saul fia – mit érdemes tudni az idén esélyes filmekről?

Saul fia (Sony Pictures Classics)
Január 14-én jelentette be a Filmakadémia a 2016-os Oscar-jelöltek listáját, amely számunkra legnagyobb örömként Nemes Jeles László filmjét, a Saul fiát is magában foglalja a legjobb idegen nyelvű film kategóriában. No de milyen reményekkel utazhat a magyar rendező Los Angelesbe? És vajon kik számíthatnak díjra a főbb kategóriákban?

Lehet szeretni vagy nem szeretni a filmvilág legrangosabb díját, kritikával illetni a jelöltek és győztesek listáját, megkérdőjelezni, hogy mennyiben népszerűségi vagy minőségi mérce, egy azonban biztos: a szakma és a közönség számára is egészen máshogy cseng, amikor egy színész vagy alkotó neve mellé egyszer s mindenkorra odakerülnek a bűvös szavak: "Academy Award winner".
A minőségen kívül természetesen sok összetevője van annak, hogy egy alkotás bármilyen kategóriában jelölést kapjon az Akadémiától. Fontos az időzítés: nem véletlen, hogy az Oscarra esélyes filmek túlnyomó többségét az utolsó negyedévben mutatják be, hiszen rövidebb távon egyszerűbb fenntartani az érdeklődést, a lelkesedést egy alkotás iránt. Óriási jelentősége van a kampánynak, amelyet egy film kap: a stúdióknak az Akadémia közel 6000 fős tagságának figyelmét kell felkelteniük reklámok, meghívásos vetítések, társasági események egész sorával. Sokat elárul az esélyekről a kritikusok véleménye és az általuk odaítélt díjak egész sora, de még többet a filmes szakmai szervezetek, az úgynevezett guildek, azaz céhek (producerek, rendezők, színészek, operatőrök stb.) által az év legjobbjainak tituláltak listái. Arra is érdemes kitérni, hogy az Akadémia összetétele egy 2012-es felmérés alapján 94%-ban fehér, 77%-ban férfi és 86%-ban 50 év feletti. Ők ugyanis a "célközönség", akik a szakmai szempontok mellett gyakran nagyon is egyéni ízlés alapján döntenek.
Mindezek tekintetében mely filmek és alkotók számíthatnak esélyesnek az idei Oscar-gálán?
12 jelölésével idén a legtöbb kategóriában került a legjobbak közé Alejandro González Iñárritu The Revenant (A visszatérő) című filmje és vált az egyik első számú esélyessé. Bár egyáltalán nem törvényszerű, hogy a legtöbb jelölést elért alkotás kapja a legjobb film díját, a jelölések száma nagyon is fontos szempont, ugyanis mutatja, hogy az adott film az akadémia több ágazatának támogatását is élvezi. Két kérdés merülhet fel a halottnak hitt és a vadonban magára hagyott, bosszút esküdő vadász történetét feldolgozó filmmel kapcsolatban: nem fog-e túl kegyetlennek, véresnek bizonyulni az Akadémia-tagok számára, és mennyire készek a tavalyi Birdmannel rendezőként, forgatókönyvíróként és producerként is győztes Iñárritu új filmjét azonnal díjazni? Előbbi terén ugyanis vannak a jelöltek között témájukban "Oscar-kompatibilisebb" filmek (ezekről később), utóbbit illetően pedig elsősorban a legjobb rendezés kategóriában gondolhatják sokan, hogy Iñárritu tavalyi díja után ezúttal már másra szavaznak. Idén az a viszonylag ritka eset is előfordulhat, hogy két különböző alkotás kapja a legjobb film és rendezés díját: például előbbit a Revenant, utóbbit a Mad Max veterán rendezője, George Miller. Ahhoz viszont kétség sem férhet, hogy a Revenant főszereplője, Leonardo DiCaprio toronymagas esélyesként készülhet az Oscar-gálára. Négyszer maradt már le a díjról, ezúttal olyan erősnek tűnik a támogatottsága, hogy bárki más győzelme nagy meglepetés lenne.
The Revenant - A visszatérő (20th Century Fox) 
Tíz jelöléssel a második legtöbb kategóriában nominált a Mad Max: Fury Road (Mad Max - A harag útja), amely egyszersmind az idei év legnagyobb anomáliája. Egyrészt a lehető legkevésbé tipikus Oscar-alkotás: látványos, akciódús blockbuster, egy 30 éves futurisztikus-utópisztikus "franchise" feltámasztása, amelynek a sztoriját egy mondatban össze lehet foglalni (félkarú csajszi és kissé őrült fogoly eltulajdonít egy gigakamiont, egy hadseregnyi fura járgányos fazon végigüldözi őket egy sivatagon, majd vissza). Másrészt több mint nyolc hónapja mutatták be Amerikában, ami az Oscar-jelölések szempontjából örökkévalósággal ér fel. Ugyanakkor teljesen egyedi látványvilágával, korántsem szokványos dramaturgiájával az elmúlt év messze legnagyobb kritikai sikerévé vált: világszerte közel 800 kritikus által legjobbaknak nevezett filmek listáiból több mint 500-on szerepel, ezek közül több mint 150 listán egyenesen az első helyen! Díjra a technikai kategóriákon kívül legnagyobb eséllyel már említett rendezője, George Miller pályázhat.
Mad Max: Fury Road - Mad Max: A harag útja (Warner Bros.)
Némileg hasonló, azaz nem tipikusan Oscar-jellegű jelölt Ridley Scott sci-fije, a The Martian (Mentőexpedíció), amely Andy Weir nagy sikerű könyvét dolgozza fel a Marson rekedt biológusról, aki tudásának és leleményességének minden szikráját felhasználva marad életben éveken keresztül a mentőcsapat érkezéséig. Ridley Scott sokak számára okozott meglepetést azzal, hogy filmje középpontjába nem a látványt vagy az izgalmakat helyezte, hanem végig főhősére koncentrált. A film összesen hét jelölést kapott, köztük a legjobb film kategóriában, valamint Matt Damon férfi főszereplőként. Maga Ridley Scott azonban meglepetésre lemaradt a rendezői jelölésről és valamennyi kategóriájában vannak esélyesebbek, így könnyen előfordulhat, hogy a film Oscar nélkül marad.
Említést kell tenni az év másik nagy kritikai sikeréről, Todd Haynes Carol című filmjéről. A Saul fiához hasonlóan a Cannes-i Filmfesztiválon bemutatott alkotás sokáig az Oscar egyik legnagyobb esélyesének tűnt, a legjobb film és rendezés kategóriában végül mégis jelölés nélkül maradt. Hogy miért, arról némi magyarázattal szolgálhat a szavazók korábban felvázolt összetétele. A döntően 50 feletti férfiakból álló Akadémián belül valószínűsíthetően kevésbé tudott támogatókat találni az ötvenes években két nő között kialakuló intim viszonyról és az ebből származó konfliktusokról szóló dráma. A Carol így is kapott hat jelölést, köztük a női fő- és mellékszereplő, valamint az adaptált forgatókönyv kategóriában, sőt Rooney Mara mellékszereplőként komoly esélyes a díjra is. És bár a főszereplő Cate Blanchett idén nem számít elsőszámú favoritnak, a kétszeres Oscar-díjas színésznő ezzel hetedik jelölését gyűjtötte be és ért fel Hollywood legnagyobb legendái közé.
De akkor melyek a tipikus Oscar-filmek? Egyrészt ott a Steven Spielberg rendezte Bridge of Spies (Kémek hídja), amely ugyan Hollywood egyik legnagyobb rendező ikonjának ezúttal nem hozott jelölést, de maga a film szerepel a legrangosabb kategóriában. A hidegháború csúcspontján játszódó film az Oscar-díjak messze legnépszerűbb műfaját, a történelmi drámát képviseli az idei jelöltek között: egy fogságba esett szovjet kém és a védelmére kirendelt ügyvéd történetét ismerhetjük meg izgalommal, intelligenciával és sokszor meglepő humorral fűszerezve. Díjra legnagyobb esélye a szovjet kémet zseniális finomsággal alakító Mark Rylance a férfi mellékszereplő kategóriában.
Szintén népszerűnek számítanak az Akadémia tagságánál az aktuális társadalmi, gazdasági, politikai problémákat boncolgató filmek, pörgős akciójelenetek helyett pengeéles szópárbajokkal fűszerezve. Idén kettőt is találunk a jelölt filmek között: a katolikus papok gyermekmolesztálási ügyében nyomozó Boston Globe újságírókat bemutató Spotlight (Spotlight - Egy nyomozás részletei), valamint a nagybefektetők és pénzügyi cégek világába kalauzoló The Big Short (A nagy dobás), amely a 2005-ben elindult ingatlanpiaci válság témakörét boncolgatja. Mindkét alkotást jelölték a legjobb film, rendezés és vágás kategóriában, színészeik közül a legjobb mellékszereplők listáján szerepel Rachel McAdams és Mark Ruffalo (Spotlight) valamint Christian Bale (The Big Short), forgatókönyveik pedig kategóriáik legnagyobb esélyesei: a Spotlight az eredeti, a The Big Short az adaptált kategóriában. Az idei év kiszámíthatatlanságát tükrözi, hogy jelen állás szerint akár e két alkotás közül is kikerülhetnek a legjobb film és rendezés díjazottjai.
The Big Short - A nagy dobás (Paramount Pictures)
Elsősorban női főszereplőik kapcsán kell kiemelni még két filmet. A Room (A szoba) egy szoba fogságában élő anya és ott született kisfia történetét mutatja be, akik évek múltán szabadulnak ki és néznek szembe a külvilág kihívásaival. A Room tipikusan olyan film, ami középpontjában egy annyira erőteljes alakítás áll, amely végül magát a filmet is jelöléshez juttatja. Az elmúlt évekből ilyen volt a The Queen (A királynő), amelyért Helen Mirren nemcsak elnyerte szinte az összes létező filmes díjat, hanem maga a film is kapott hat Oscar-jelölést. A Room női főszereplője, Brie Larson olyannyira erős favorit, hogy nemcsak a film és a forgatókönyv, de hatalmas meglepetésre még Lenny Abrahamson rendező is jelöléshez jutott. A Brooklyn női főszereplőjeként pedig második számú esélyesnek számít Saoirse Ronan, és az ír bevándorló lány és a new yorki fiú egymásra találását bemutató mű is kapott jelölést a legjobb film és forgatókönyv kategóriában. Saoirse Ronan egyébként azon kevesek közé tartozik, akik még gyerekkorban elértek az Oscar-jelölésig (Atonement - Vágy és vezeklés 2007-ben), majd felnőttként is meg tudták ismételni.
Két film mindenképp említést érdemel még, amelyek ugyan nem jutottak jelölésig a legfontosabb kategóriában, de színészeik komoly esélyesek. A Steve Jobs az Apple legendás alapítóját mutatja be három különálló epizódban, egy-egy kulcsfontosságú termék piacra dobásának pillanatain keresztül. A címszerepet alakító Michael Fassbender DiCaprio legnagyobb vetélytársa (már ha lehet így fogalmazni, ugyanis DiCaprio győzelme tényleg ennyire borítékolható), az asszisztensét játszó Kate Winslet pedig a női mellékszereplő kategóriában lehet díjazott, és aki ezzel Cate Blanchetthez hasonlóan szintén karrierje hetedik Oscar-jelölését kapta. A Creed (Creed - Apolló fia) egyetlen jelöltje Sylvester Stallone mellékszereplőként. Amellett, hogy kategóriája egyik nagy esélyese, az egész Oscar-gála szentimentális favoritjaként tekinthetünk rá. 39(!) év telt el élete első és eddigi egyetlen Oscar-jelölése óta az első Rocky-filmért. Az elmúlt évtizedek hoztak számos kevésbé jó hírnévnek örvendő folytatást, majd jött az elképesztően jó fogadtatásban részesült Creed, amiben Stallone Rockyja immár epizódszereplőként tűnik fel, hogy az idén 70 éves legendát az Oscar közelébe juttassa.
Végül pedig számunkra idén legkedvesebb kategória a legjobb idegen nyelvű filmeké, amelyek között Nemes Jeles László (Amerikában csak Nemes László) Saul fia című filmje is szerepel. A Cannes-i Filmfesztiválon elért óriási siker és az onnan elhozott Zsűri Nagydíj óta számos fesztivált megjárt a film tengeren innen és túl, Amerikában a legnagyobb kritikusi szervezetek (New York, Chicago, Los Angeles, San Francisco, National Board of Review) választották az év legjobb idegen nyelvű filmjének, és néhány napja a Golden Globe-ot is megkapta ebben a kategóriában. Nem véletlenül tekint tehát rá szinte mindenki itthon és külföldön is a legnagyobb esélyesként. Kell-e tartanunk amiatt, hogy bár a filmet felkaroló Sony Pictures Classics komolyan kampányolt több kategóriában is (legjobb film, rendezés, férfi főszereplő, eredeti forgatókönyv, operatőr), végül egyikben sem kapott jelölést? Való igaz, az elmúlt években több példát is láttunk arra, hogy idegen nyelvű filmek a rendezés, színész, forgatókönyv, esetleg a legjobb film kategóriába is bekerültek. Legtöbb esetben ezt komoly filmes múlttal és hírnévvel rendelkező alkotók filmjei tudták elérni – Pedro Almodóvar, Michael Haneke, Ang Lee, Pawel Pawlikowski – hogy csak néhányat említsünk. A Saul fia a mindössze 39 éves Nemes Jeles László első nagyjátékfilmje, főszerepben a színészként szintén majdnem újonc Röhrig Gézával. Már az óriási eredmény, hogy Nemes filmje rögtön Oscar-jelölésig jutott. Február 28-án éjjel derül ki, hogy eggyel feljebb is tud-e lépni.
Nagyszerű hír, hogy a "Big Eight" névvel emlegetett legfontosabb nyolc kategória valamennyi jelölt filmjét – egy kivétellel (Bryan Cranston, férfi főszereplő, Trumbo) – már játsszák vagy még a gála előtt bemutatják a budapesti mozik, tehát aki a filmek ismeretében szeretne nekivágni február 28-án az éjszakázásnak, annak mindenképp javasoljuk a moziműsor gyakori böngészését az elkövetkező hetekben!
Röhrig Géza, Erdély Mátyás operatőr és Nemes Jeles László a Saul fia forgatásán (Sony Pictures Classics)





A 2016-os Oscar-jelöltek teljes listája:
 
Legjobb film:
Kémek hídja
Brooklyn
Mad Max: A harag útja
A szoba
Spotlight
A nagy dobás
Mentőexpedíció
A visszatérő

Legjobb rendező:
George Miller (Mad Max: A harag útja)
Lenny Abrahamson (A szoba)
Tom McCarthy (Spotlight)
Adam McKay (A nagy dobás)
Alejandro G. Iñárritu (A visszatérő)

Legjobb férfi főszereplő:
Bryan Cranston (Trumbo)
Eddie Redmayne (A dán lány)
Leonardo DiCaprio (A visszatérő)
Matt Damon (Mentőexpedíció)
Michael Fassbender (Steve Jobs)

Legjobb női főszereplő:
Brie Larson (A szoba)
Cate Blanchett (Carol)
Charlotte Rampling (45 év)
Jennifer Lawrence (Joy)
Saoirse Ronan (Brooklyn)

Legjobb férfi mellékszereplő:
Christian Bale (A nagy dobás)
Mark Ruffalo (Spotlight)
Mark Rylance (Kémek hídja)
Sylvester Stallone (Creed)
Tom Hardy (A visszatérő)

Legjobb női mellékszereplő:
Alicia Vikander (A dán lány)
Jennifer Jason Leigh (Aljas nyolcas)
Kate Winslet (Steve Jobs)
Rachel McAdams (Spotlight)
Rooney Mara (Carol)

Legjobb eredeti forgatókönyv:
Kémek hídja
Ex Machina
Agymanók
Spotlight
Straight Outta Compton

Legjobb adaptált forgatókönyv:
A nagy dobás
Brooklyn
Mentőexpedíció
A szoba
Carol

Legjobb operatőr:
Carol
Mad Max: A harag útja
Sicario
Aljas nyolcas
A visszatérő

Legjobb vágás:
Mad Max: A harag útja
Spotlight
Star Wars: Az ébredő Erő
A nagy dobás
A visszatérő

Legjobb látványtervezés/díszlet:
Kémek hídja
Mad Max: A harag útja
A dán lány
Mentőexpedíció
A visszatérő

Legjobb jelmeztervezés:
Carol
Hamupipőke
Mad Max: A harag útja
A dán lány
A visszatérő

Legjobb hangtervezés:
Mad Max: A harag útja
Sicario
Star Wars: Az ébredő Erő
Mentőexpedíció
A visszatérő

Legjobb hangkeverés:
Kémek hídja
Mad Max: A harag útja
Star Wars: Az ébredő Erő
Mentőexpedíció
A visszatérő

Legjobb vizuális effektusok:
Ex Machina
Mad Max: A harag útja
Star Wars: Az ébredő Erő
Mentőexpedíció
A visszatérő

Legjobb smink:
Mad Max: A harag útja
A százéves ember, aki kimászott az ablakon és eltűnt
A visszatérő

Legjobb eredeti filmzene:
Kémek hídja
Carol
Sicario
Star Wars: Az ébredő Erő
Ennio Morricone

Legjobb eredeti betétdal:
Writing's on the Wall (Spectre)
Earned It (A szürke ötven árnyalata)
Simple Song #3 (Ifjúság)
Til It Happens to You (The Hunting Ground)
Manta Ray (Racing Extinction)

Legjobb animációs film:
Anomalisa
Agymanók
Shaun, a bárány
Amikor Marnie ott volt
A fiú és a világ

Legjobb animációs rövidfilm:
Bear Story
Prologue
Sanjay's Super Team
We Can't Live without Cosmos
World of Tomorrow

Legjobb rövidfilm:
Ave Maria
Day One
Everything Will Be Okay
Shok
Stutterer

Legjobb dokumentumfilm:
Amy
Cartel Island
A csend képe
What Happened Miss Simone?
Winter on Fire: Ukraine's Fight for Freedom

Legjobb rövid dokumentumfilm:
A Girl in the River: The Price of Forgiveness
Body Team 12
Chau Beyond the Lines
Claude Lanzmann: Spectres of the Shoah
Last Day of Freedom

Legjobb idegen nyelvű film:
A War (Dánia)
A kígyó ölelése (Kolumbia)
Mustang (Franciaország)
Saul fia (Magyarország)
Theeb (Jordánia)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Szerzői jogi megjegyzés

Az oldal tartalmát olyan cikkek, interjúk alkotják, melyek CSAK NÁLUNK olvashatóak, mi állítjuk azt elő. Kérjük Olvasóinkat, hogy ezt tartsák szem előtt.
Köszönjük! Üdv: Kultúrgengszterek csapat